Kimm is master stylist, kleurspecialist en sinds 2009 trotse eigenaar van Koffijberg Hairdressers, de salon die ze heeft overgenomen van haar vader. Ze is letterlijk opgegroeid in de kapperswereld en heeft dan ook veel passie voor het vak. Haar doel is om Koffijberg Hairdressers een innovatieve, inspirerende en succesvolle salon te laten zijn. Kimm vindt dat het hele Koffijbergteam daarbij van belang is want de kracht van het team is om elkaar te versterken, ieder vanuit zijn eigen expertise.
Wat is je inspiratie?
Kimm: ‘Ik kom uit een kappersfamilie en was altijd al bovenmatig geïnteresseerd in de mooie looks die mijn vader creëerde. Nadat ik de Kappersacademy had afgerond ben ik direct in de salon komen werken. Ik ben ook veel in Londen geweest om meer van de vaktechniek te leren. Want hoe meer vlieguren je maakt en educatie je volgt, hoe beter, zelfverzekerder en allround je wordt.’
Wat zou een goede reden zijn om een afspraak met jou in te plannen?
Kimm: ‘Je komt bij mij in de stoel terecht omdat je een uitdaging hebt op het gebied van je coupe of kleur. Je staat bijvoorbeeld aan het begin van een nieuwe levenfase omdat je afgestudeerd bent en nu een meer zakelijke look nodig hebt. Een ander voorbeeld is dat je je grijze haar wilt omarmen maar niet weet hoe je dit aan moet pakken. Ik nodig je graag uit om het gesprek met mij aan te gaan. Ik zal een luisterend oor zijn en mijn eerlijke mening geven die is gebaseerd op mijn jarenlange ervaring. Maar je hebt uiteraard niet altijd een verandering nodig dus je kunt bij mij ook terecht voor het onderhoud van je coupe of kleur.’
Wat vind je zelf belangrijk als je naar de kapper gaat?
Kimm: ‘Ik zou het zelf als klant ontzettend belangrijk vinden dat ik persoonlijke aandacht krijg van de kapper. Dat er echt een luisterend oor is. Ik föhn bijvoorbeeld mijn haar nooit omdat het dan teveel volume krijgt. Dus het is voor mij geen probleem om met vochtig haar de deur uit te gaan met de juiste producten die passen bij mijn haar. Ik zou hopen dat mijn kapper dat respecteert. En… ik vind de hoofd- en stoelmassage en verzorging altijd een feestje.’
Wat wil jij je klant meegeven?
Kimm: ‘Geef je kapper een tweede kans. Denk niet al na één keer: ik ben niet tevreden. Jij moet aan de kapper wennen maar de kapper ook aan jou. Dat is een proces en het is heel belangrijk om hierbij open en duidelijk te communiceren. Geef het daarom ook altijd eerlijk aan wanneer je niet tevreden bent want dan kan de kapper er iets aan doen. Kijk steeds samen hoe je het kunt oplossen en bouw aan een goede relatie. Dat is voor jou als klant fijn én voor de kapper.’
Welke tip heb je voor klanten ter voorbereiding aan hun afspraak?
Kimm: ‘Maak eens een moodboard op Pinterest van wat je mooi vindt en juist niet. Je kunt dit samen met je kapper bekijken. Dit communiceert veel makkelijker en zo kan de kapper feedback geven wat wel en niet bij je past en wat wel en niet mogelijk is. Kies hiervoor wel realistische foto’s uit: kies haartexturen die lijken op jouw eigen haar. En bedenk dat wanneer het om een haarkleur gaat, er vaak gefotoshopt wordt of een filter gebruikt is. Dit kan een enorm vertekend beeld geven.’
Wat is jouw favoriete product?
Kimm: ‘Mijn favoriete stylingproducten zijn er altijd twee of drie die bij elkaar passen. Het is vooral ook belangrijk dat jij er als klant thuis goed mee overweg kan. Zo vind ik de TecniArt Pli van L’Oréal Professionnel een fijne lotion met een sterke hold om in nat haar te sprayen en het vervolgens te drogen met de losse hand. Dit combineer je dan met de Metal Detox Leave-In Crème die hittebescherming geeft maar ook een uv-filter bevat zodat je haar beschermd is in de zon. Vervolgens style je het af met de Craft Clay van Sebastian om het haar wat stugger te maken.’